Linnea Deb och Joy Deb, Intervju på välkomstfesten Malmö

Varje höst skickas tusentals låtar till uttagningsjuryn men när det är dags i februari är det oftast välbekanta upphovsmän som finns kvar. Hur skriver man en hitlåt? Är det ren inspiration som ligger bakom, eller år av slit? Vi fick en pratstund med makarna Deb för att gräva djupare.

Sedan 2012 (Ulrik Munther och ”Soldiers”) har Linnea och Joy, i partnerskap med Anton Hård af Segerstad, radat upp finalplatser på löpande band. Kronan på verket hittills är förstås ”Heroes”. 2016 ser inte ut att vara något undantag, med Ace Wilders plats redan säkrad och två heta kandidater kanske på väg från Malmö.

Linnea beskriver hur hon kom på melodier redan som 5-åring, inspirerad av ”Främling”, medan Joy började sin bana som ”metallare” i tonåren. De började jobba ihop 2001 och över tiden har närmat varandra när det gäller musiksmak.

Författare säger ofta att det krävs disciplin, man måste skriva varje dag. Hur är er skrivprocess?
”Vi skriver någonting varje dag, åtminstone gör jag det,” förklarar Joy. ”Ibland kommer saker som är bra, ibland undrar vi vad vi kan använda. Det är som att hacka efter guld, man måste hacka varje dag för att hitta de där guldklimporna.”

”Men processen är ju olika,” säger Linnea. ”Vissa dagar träffas vi i studion med Anton, och ibland kan vi får inspiration av andras låtar, nånting vi hör på Billboard Topp 100. Kanske jag har spelat in nån demo. Det kan se olika ut beroende på vem man jobbar med. Joy och Anton gör tracks, den färdiga musikbakgrunden, som jag kan toppa på med Molly eller Lisa eller någon annan.

Delar ni upp er?
”Linnea gör mest text och melodi, ibland delar vi upp oss, ibland gör vi inte det.”
”Men jag interfere with deras produktion, och de gör likadant med min topline. Vi går in i varandras områden.”

Jag frågade om Antons roll.
”Vi tre klickade från början. Det var nånting som hände när vi träffades,” förklarar Linnea. ”Anton är oerhört duktig musikalt. Han är instrumentalist. Jag har min sång som instrument, och Joy är egentligen trummis, så varken han eller jag är superduktiga på att spela.”

Ibland står flera namn som upphovsmän. Hur kan det behövas så många för att skriva en 3-minuters låt?
”Det är inte så att alla sitter i studion,” säger Joy. ”Med Lisa Ajax låt i år till exempel har vi satt ihop två låtar från olika håll, och ibland kan någon säga hjälp, jag behöver det och det, vi behöver en refräng, så man ringa till nån man vet är duktig på det.” Det viktiga är resultatet, säger de båda, oavsett om man är en person eller tio.

Kommentera