Stockholm står som värd för Eurovision för tredje gången. Det är lika många gånger som Köpenhamn, och endast Luxemburg, London (4) och Dublin (6) ligger före. Är det någon som ännu inte kommit över att huvudstaden blev snuvad på konfekten av Malmö 2013, kan hen glädjas åt att Malmö känns som en försiktig småskalig övning jämfört med vad som väntas fram till mitten av maj!

Ståplatspublik som lanserades i Malmö har snabbt blivit ett stående (!) inslag, och nu när SVT arrangerar på nytt, utvidgas satsningen på fansen ännu mer. Då var det fråga mestadels om att utöka kapaciteten i arenan. Tillgång till de roliga festerna på Euroclub begränsades till ett fåtal. Att 2500 ackrediterade fans skulle få ”come together” nedanför Slottsbacken bara 3 år senare hade väl ingen drömt om i sin vildaste fantasi. SVTs och Stockholm Stads öppenhet sätter ännu en ny standard för tävlingens framtida arrangörer att leva upp till.

Sist tävlingen hölls i Globen var det också en vattendelare. ESC 2000 var inte enbart resultatmässigt ett genombrottsår för de östeuropeiska länderna. Det var också det året Sverige på allvar började sätta sin prägel när det gäller produktionen. Den enkla men effektfulla scenografin kändes nyskapande. Det var första gången ESC kunde följas via internet. Samtidigt var hela framtoningen lättsam, lekfull, folklig, från den första förväntansfulla tystnaden som bröts av en vilt entusiastisk publik som hoppade ur sina säten i respons till ”Welcome Europe!”

Annat var det förr. 1975 års upplaga kantrades av tekniska missöden och språkliga kuriosa yttrade av programledaren Karin Falck, som hade tillåtits skriva sitt eget manus! Jag vet inte vilka andra friheter hon gavs då, men att under sändningens introduktion dra till med ett obegripligt citat från Sören Kirkegaard måste vara en av de mest malplacerade grodorna i TV-underhållningens historia.

I år kan vi åtminstone vara lugna när det gäller manus, då Edward af Sillen och Daniel Réhn sitter vid pennan. Hoppas för egen del att Petra slappnar av när hon fäller replikerna – ibland känns hon lite väl kontrollerad och kontrollerande.

Men detta kollar vi först vid de publikgenrepen. Tills dess fortsätter vi att rapportera från musikrepen.

Kommentera