Medan Gio rapporterar inifrån arenan, kompletterar jag med intryck från hur numren ser ut i TV-rutan, framförallt första halvan av startfältet, som vi inte kunde följa i måndags. Samtliga 18 bidrag i första semin avverkas idag i rask takt, och senare ikväll gör Frankrike och Spanien entré.

Hela tävlingen sparkas igång av Finland. Lyckligtvis för produktionen lottades ”Sing It Away” in i första delen av första semin. Just ”Take it away” används flitigt i musiksammanhang för att betyda ”sätt igång”. En lämpligare placering i startordningen hade varit svårt att hitta.  Dessutom är det en låt som man snabbt sorterar bort.

Färgerna i ”Come Together”-loggan gör sig påminda i ljusdisplayen och i Sandhjas one-piece. En sak hon klarar av är att effektivt använda catwalken! Men det är för tidigt på morgonen för skönsång. Sandhja är inte uppsjungen. Men jag tror inte det hjälper att hon sjunger kl 9 på kvällen nästa vecka istället för kl 9 på morgonen. Finland kommer inte att gå vidare.

_P6_4689

© Andres Putting (EBU)

Grekland har hittills inte missat en final. Blir det ändring nu? De inledande tonerna lovar mycket. Klädseln är också vad man förväntar sig, de två tjejer i lediga vita byxklänning, killarna vit upptill  dock beige-brun nertill istället för det traditionella svarta. Två musiker och två manliga sångare gör uppställningen komplett.  Stora brandgula solar bakom och i scengolvet förstärker mysfaktorn.

So far, so good.  Men det fattas något. Detta är inte det medryckande Grekland vi är vana vid. Låten tappar i mittsektionen. Trots det glada budskapet blir man inte särskilt upplyft.  Och numret känns inte färdigt. Killarna har svårt att kombinera traditionell dans med rapp och man utbytte några ängsliga blick. Killen som drar av sig skjortan på slutet snubblade i sista repet. Nej, gänget låter trött när de går mot den gryende solen……

Moldaviens Lidia Isac bär en kort svart klänning som tar upp bakgrundsfärgen i de stora blåa glaspjäser som bildar en mosaik i urringningen och fållan. Plötsligt ansluter en astronaut (från ”Falling Stars”?) som tar av sig hjälmen och dansar solo. Denna låt är mer medryckande än Finlands och Greklands och ligger på gränsen till att kvala in.

En hes Freddie är nästa man upp på scen. Till vänster om honom en tremannakör upplyst i rött, som gungar lätt från sida till sida, till höger en kraftig kille som slår på en stor trumma. Freddie framför Ungerns ”Pioneer” iklädd brun läderjacka. Scengolvet ser ut som en uttorkad trakt av land som mot slutet omvandlas till en röd virvelstorm.

TH0000145_12

© Andres Putting (EBU)

Kroatien har legat högt hos oddssättarna men jag förstår inte riktigt hajpen. Största snackis idag är inte låten utan Nina Kraljics enormt påkostad klänning. En stor vit övre del med gråsvart mönster och en massa krusiduller dras bort av mystiska munkfigurer för att avslöja en ännu mer glamorös kreation.  Vid tonartshöjningen skiftar färgen i scenväggen från blått till brandgul. Säker insats sångmässigt.

En tickande klocka signalerar att det är dags att ”Slow Down” med Nederländernas Douwe Bob. Givetvis förvandlas scengolvet till en stor urtavla. Han börjar på pianostolen för att sedan förflytta sig och stå under resten av låten. Det märkvärdiga är ju att tiden plötsligt står still. Är det meningen att publiken ska sjunga under denna mer än ansenlig konstpaus? We don’t get it.

Armeniens diva Iveta Mukuchyan öppnar eftermiddagspasset i skuggan medan det (förinspelat?) talpartiet spelas upp. Sen följer den kritiserade glidande långa tonen innan hon äntligen kommer igång. En före Årets Artist i sitt hemland, Iveta har en bra sångröst, wailar inom rimliga gränser, men en del av den engelska texten uttalas oklart. Kaukasus sound finns i orkestreringen. Personligen tycker jag att det finns brister i hela upplägget.

Iveta kan dock säljer låten på sin look. Hon är onekligen vacker med sitt långa hår och Betty Grable ben som hon visar upp till full effekt under den minimala åtsittande dräkten som för tankarna inte för första gången till Gaga eller Madonna.

Start nr 8: San Marino. Här är det tydligen ändringar sedan i måndags, mest i vad som händer bakom Serhat och sin ”kör” av silverklädda tjejer. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om denna blandning av Leonard Cohen och BWO skräller sig till final. Men det finns några billiga, vulgära inslag. Det är för mycket Maffiaboss/ Sugar Daddy över Serhat när han omges av de girerande bimbon, vilket är säkert avtändande för stora delar av TV-publiken.

Rysslands Sergey övertygar i dagens genomkörare. Här finns allt scenmässigt. Visst har han lånat Conchitas fenixvingar och Måns rörelseschema, men dessa element har utvecklats i den alltmer avancerade grafiken och användandet av ljuseffekter i årets tävling. Sångmässigt är han dessutom ett betydligt starkare kort än tidigare vinnaren Dima Bilan. Yepp, detta nummer känns väldigt komplett.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera