Bosnien och Hercegovina först deltog i Eurovision 1993 med ett starkt politiskt budskap, mitt under de olika balkankrigen som slog sönder gamla Jugoslavien. Även iscensättningen av årets bidrag kan tolkas som en metafor för hur hinder och gränser skiljer älskare åt och splittrar familjer, eller kan det vara så vardagligt som den barriär som två alskare kan resa mellan sig?

Låten riskerar att vara en mishmash av olika stilar med fler än ett budskap. Över taggtrådens staket svär Deen och Dalal trohet trots att en av dem har svikit, de betalar av sina skulder till varandra, förlåter varandra. Allt detta till igenkännliga balkanska toner som så många av oss har en faiblesse för. Sedan klampar Jala in på scen (Deens alter ego?) och rappar om hur han valde att bli pirat istället för ärbar sjökapten, valde att ta för stora risker och hur ”hon” (Dalals alter ego? i form av Ana Rucner) lurar honom att smaka vin, så är han fast igen.

Blandat budskap med andra ord, eller åtminstone en för komplicerad historia att berätta på tre minuter. Jag förstår det hela bättre nu, men det är risk att TV-tittarna tycker som många av oss gjorde första gången vi hörde låten,  ”too much of everything” och struntar i att rösta på den.

Förresten, vem skulle kunna tro att den numera kala Deen är samma killen som med blonda lugg lurade oss In the Disco 2004? 

AP6_1914 AP6_1909 AP6_1892

 

 

Kommentera