Nu har Melodifestivalen 2017 äntligen startat. Här är våra första spontana reaktioner efter den traditionella första uppspelningen av veckans låtar för presskåren.

Årets första deltävling bjuder på en sedvanlig blandning av bidrag, både vad gäller genre och kvalité. Överlag är vi reportrar positiva till veckans startfält. Vi hade några gemensamma favoriter men som vanligt när det handlar om smak och tycke så går åsikterna isär.

Vi fick hjälp från andra klubbmedlemmar som skriver för olika bloggar och därför kan vi presentera en betygssättning baserad på fyra personers åsikter. Alexander anländer först på torsdag morgon.

1. Boris Renè «Her Kiss»

En stark början på denna deltävling av Boris håller alla med om. Vi får lite amerikansk retro och funkvibbar med ett härligt blås. Bra musikproduktion av låten som ger ett professionellt intryck. Det var nästan så att Marcus och Martin började dansa, vilket säger en hel del om låtens medryckande stil. Killarna anser att denna låt är bättre än fjolårets bidrag. Zara tycker tvärtom att denna är bra men slår inte han tidigare.

Marcus Björkander: 5

Martin Andersson: 5

Zara Zeidlitz: 3

Lars-Kristian Nielsen-Stensrud: 4

2. Adrijana «Amare»

Marcus och Martin har en stark upplevelse att låten känns som att den är 5 minuter lång. Man kan summera åsikterna med att det finns två läger. Ena läget är de tre killarna som ser detta som en totalflopp och svagt bidrag medans Zara anser raka motsattsen och anser att denna bör gå direkt till final och är deltävlingens starkaste bidrag. Detta bidrag bjuder oss på svensk rap med många musikaliska lager och inslag.

Marcus Björkander: 1

Martin Andersson: 1

Zara Zeidlitz:5

Lars-Kristian Nielsen-Stensrud: 2

3. Dinah Nah «One more night»

Den sticker inte ut på något sätt denna låt. En typisk mainstream 2010-tals Melodifestivalslåt som varken upprör eller berör. Framstår som en stor kompromiss upphovsmännen emellan så allt blir mellanmjölk. Ett intressant inslag i låten var det snabba rapp-parti som Dinah Nah rier av mot slutet av låten.

Marcus Björkander: 3

Martin Andersson: 3

Zara Zeidlitz: 2

Lars-Kristian Nielsen-Stensrud: 3

4. De vet du «Road trip»

Den tillför något som vi aldrig tidigare haft i Melodifestivalen, nämligen ett kärringstop. Här kommer även årets första tonartshöjning. Detta är veckans(?) barnbidrag. En plojig produktion, platt och uppfattas nästan som oseriös.

Marcus Björkander: 3

Martin Andersson: 2

Zara Zeidlitz: 0

Lars-Kristian Nielsen-Stensrud: 3

5. Charlotte Perelli «Mitt liv»

Det här bidraget är extremt mycket inte Charlotte Perelli. Zara och Lars-Kristian tycker att detta är ett sömnpiller. Texten i låten är väldigt dramatiskt formulerad och övertydligt framförd. Men Charlotte ska få cred för att våga köra på med det avskalade soundet hela låten igenom och motstår frestelsen att i sista refrängen dundra på med en hel orkester.

Marcus Björkander: 4

Martin Andersson: 3

Zara Zeidlitz: 1

Lars-Kristian Nielsen-Stensrud: 0

6. Ace Wilder «Wild child»

Alla utom Marcus anser att detta är Aces bästa låt i Melodifestivalen hitills. Den är mindre provokativ och nyskapande än hennes tidigare låtar. Refrängen är väldigt upplyftande och hela låten har en kommersiell uppbyggnad som inga av hennes tidigare bidrag haft.

Marcus Björkander: 4

Martin Andersson: 5

Zara Zeidlitz: 4

Lars-Kristian Nielsen-Stensrud: 5

7. Nano «Hold On»

Var lite av en överraskning. Låten har en RnB känsla och stil som är väldigt inne just nu. Har en stor skiftning från verserna som tydligt följer halvtempot i pulsen för att sedan övergå till refränger som betonar det snabbare. Marcus blev trots detta lite besviken på låten efter allt det förhandsprat som varit kring denna. Zara drog en referens till soundet i verserna påminner om radiohiten ”Take Me To Church”, något som även andra journalister skrivit i sina omdömen. Men överlag är alla positivt inställda.

Marcus Björkander: 3

Martin Andersson: 5

Zara Zeidlitz: 4

Lars-Kristian Nielsen-Stensrud: 4

Kommentera